Lagom lyxig mysli.

När jag jobbade på en förskola här i krokarna så gjorde vår kokerska en gudomligt god mysli.
Här kommer receptet.


100 g mandel eller valnötter (eller både och) grovhackas
5 dl rågflingor
5 dl havregryn
2 dl solroskärnor
1 dl kokosflingor
1 dl hela linfrö
1 dl råsocker
Blanda alla torra ingredienser.
Sedan blandar du ihop
2 dl vatten och 5 msk raps eller matolja i en annan skål.
Häll över vattenmatoljablandningen över de torra ingredienserna och rör lite i taget.
Krama lätt med handen så fukten tränger in.
Bred ut på en långpanna och rosta 20-30 minuter i mittläge i ugnen 225 grader. (Jag brukar ha inne det 25 min)
Ta ut och vänd mellan varven (ca var 5e min)
När myslin har kallnat så blanda i 2-3 dl mjuka russin.


Jag tycker myslin är allra godast till A-fil, men så är jag ju ett filmonster också,
det är säkert lika gott till youghurt! :)
Lycka till

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag kör den 35 min=)

2011-01-28 @ 17:31:46
Postat av: Maria

Oh my, blir inte den bränd då? jag tycker min är lite halvbränd när jag tar ut den

Kan bero på att vi har olika ugnar kanske? :)

2011-01-28 @ 19:50:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0