Förskolan.

Tänkte att jag skulle berätta lite om förskolan som vi gör vår praktik på.
Förskolans lokaler består av 2 stora rum som ligger i samma byggnad som skolan.
Det finns barn och elever här från förskola upp till och med gymnasiet.
Det ena rummet är samlingsrum/lekrum/vilorum i ett och i det andra rummet äter och leker barnen.
"Hallen" där de har sina kläder är i samma rum som mat och lekrum.
Lokalerna är alltså inte stora och just nu rymmer de en barngrupp på 20 barn i åldern 3-5 år.
På alla dessa barn så är de 2 (!) vuxna som jobbar. Personalen har så fullt upp att de aldrig hinner ta ens en rast, det skulle inte fungera om en går iväg eftersom de bara är två st. Jag beundrar dem så för det jobb de gör med alla dessa barn.
Att de orkar, ljudnivån är hög och det händer alltid något runt omkring.
Barnen är jättemysiga och personalen är underbar. Det gör att jag ändå trivs toppen här.

En annan sak som skiljer denna privata förskola från t.ex. en svensk kommunal förskola är att de inte får tillräckligt med pengar för att köpa möbler inredning och material till barnen och förskolan. I sverige kan man (i stort sett) bara "peka" så fixas det.
Här får de verkligen prioritera vad de ska och inte ska köpa. Mycket spel och möbler har skänkts till förskolan.
Pengarna som de blir tilldelade går i första hand till förbrukningsmaterial som papper, pennor och böcker..sedan finns nästan inget kvar till inredning.
Viktiga saker som en mysig liten läshörna, avskärmingar så att de kan göra "små rum i rummen" så att barnen kan få en lugn stund finns inte. Inte heller mysbelysning och tyg, saker som skapar lugn finns där. Det finns inte pengar till det...

En sak är säker. När jag är färdigutbildad och börjar jobba på en svensk förskola så kommer jag vara tacksam för allt vi har i Sverige. Det är sorgligt att säga men ibland måste man se hur andra har det för att uppskatta det man har själv. Det tror jag de flesta av er håller med om också.

Ta nu inte detta inlägget fel. Barnen här har det absolut inte dåligt men ja..det finns endel jag skulle vilja förändra för att de skulle få det bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0